Algemene
Voorwaarden Fakiri & Jagesar Advocaten geldend per 1 januari 2024.
- Algemeen
1.1 Fakiri
& Jagesar Advocaten (hierna “het kantoor”) is een handelsnaam van Fakiri
& Jagesar Advocaten B.V. De B.V. is statutair gevestigd te Den Haag en is
geregistreerd in het Nederlandse Handelsregister van de Kamer van Koophandel
onder nummer 75494817. De B.V. houdt kantoor aan de Nieuwe Uitleg 15, 2514 BP
te Den Haag.
1.2 Deze
Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle opdrachten (aanvullende
opdrachten en vervolgopdrachten daaronder begrepen) die worden uitgevoerd door
personen werkzaam bij/voor of verbonden aan het kantoor, tenzij voorafgaande
aan de totstandkoming van een opdracht schriftelijk anders is overeengekomen.
Toepasselijkheid van door de opdrachtgever gehanteerde Algemene Voorwaarden
wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen in de zin van artikel 6:225 lid 3 BW.
1.3 De
uitvoering van verstrekte opdrachten geschiedt uitsluitend ten behoeve van de
opdrachtgever. Derden kunnen aan de inhoud van de verrichte werkzaamheden geen
rechten ontlenen.
1.4 De
rechtsverhouding tussen de opdrachtgever en het kantoor is onderworpen aan
Nederlands recht.
- Aansprakelijkheid
2.1 Alle
opdrachten worden geacht uitsluitend te zijn verstrekt aan en aanvaard door het
kantoor, ook indien het de uitdrukkelijke of stilzwijgende bedoeling is dat een
opdracht door een bepaalde persoon zal worden uitgevoerd. De werking van
artikel 7:404 van het Burgerlijk Wetboek, dat voor het laatstgenoemde geval een
regeling geeft, en de werking van artikel 7:407 lid 2 van het Burgerlijk
Wetboek, dat een hoofdelijke aansprakelijkheid vestigt voor de gevallen waarin
aan twee of meer personen een opdracht is gegeven, wordt uitgesloten. De voor
en namens het kantoor werkzame personen zijn niet (persoonlijk) gebonden aan de
opdracht noch aansprakelijk voor uit de opdracht voortvloeiende
aansprakelijkheid.
2.2 Iedere aansprakelijkheid van het kantoor is beperkt tot het bedrag dat
in het desbetreffende geval uit hoofde van haar aansprakelijkheidsverzekering
wordt uitbetaald, vermeerderd met het bedrag van een eventueel eigen risico
volgens de toepasselijke polisvoorwaarden. Hoogte dekking
beroepsaansprakelijkheidsverzekering: €500.000 per aanspraak per jaar met een
maximum van € 1.000.000 voor de totale aanspraken in het verzekeringsjaar.
2.3 Indien en
voor zover de aansprakelijkheid niet door de
beroepsaansprakelijkheidsverzekering van het kantoor wordt gedekt, is de
aansprakelijkheid van het kantoor beperkt tot maximaal het bedrag van de
factuur van de verrichte werkzaamheden.
2.4 Het
kantoor neemt bij het inschakelen van niet tot haar organisatie behorende
derden – zoals bijvoorbeeld deskundigen – de nodige zorgvuldigheid in acht en
overlegt (behoudens ingeval van deurwaardersbijstand, alsmede in geval van
inschakeling van facilitaire derden zoals postbezorging etc.), in verband met
de selectie van deze derden zoveel mogelijk tevoren met de opdrachtgever. In
afwijking van art. 6:76 BW is iedere aansprakelijkheid van het kantoor voor
tekortkomingen van deze derden uitgesloten.
2.5 Iedere
aanspraak jegens het kantoor vervalt door verloop van een jaar na de dag waarop
degene wiens aanspraak het betreft bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn
met de schade en de daarvoor aansprakelijke personen.
2.6 Het
kantoor is in geen geval aansprakelijk voor gevolgschade, bedrijfsschade of
overige indirecte schade door welke oorzaak dan ook ontstaan. De opdrachtgever
dient zich zo nodig tegen deze schade te verzekeren.
- Werkzaamheden ter
uitvoering van de overeenkomst tot dienstverlening
3.1 Onder de
werkzaamheden ter uitvoering van de overeenkomst tot dienstverlening worden
onder meer – doch niet uitsluitend –begrepen:
- a) inkomende en uitgaande
telefoongesprekken;
- b) correspondentie;
- c) het opzoeken en
bestuderen van literatuur en jurisprudentie;
- d) het bestuderen van door
de opdrachtgever overgelegde (proces)stukken, correspondentie, financiële
bescheiden, en alle overige schriftelijke bescheiden;
- e) het houden van
besprekingen binnen en buiten kantoor;
- f) het bijwonen van
zittingen;
- g) het opmaken van
processtukken;
- h) het bezoeken van
cliënten c.q. gedetineerden in huizen van bewaring, politiebureaus en
gevangenissen;
- i) reistijden van en naar
zittingen, besprekingen, en vergaderingen.
- Tarieven, Declaratie en
Betaling
4.1
Werkzaamheden worden gedeclareerd op basis van een door het kantoor en de
opdrachtgever overeengekomen uurtarief.
4.2
Werkzaamheden worden gedeclareerd in eenheden van 6 minuten.
4.3 Het
kantoor is te allen tijde bevoegd een (of meerdere) voorschot(ten) te vragen
voor de overeengekomen werkzaamheden en de te maken kosten. Deze voorschotten
worden verrekend met de daarop volgende declaratie.
4.4 Het
kantoor behoudt zich het recht voor om de door haar gehanteerde uurtarieven
jaarlijks (per 1 januari) te indexeren overeenkomstig het
consumentenprijsindexcijfer voor alle huishoudens van het CBS van december van
het voorafgaande jaar, ook in lopende zaken. Uurtarieven worden op hele euro’s
afgerond.
4.5 Het
kantoor berekent procentuele opslag voor kantoorkosten. Alle door het kantoor
in correspondentie of elders opgevoerde bedragen zijn exclusief BTW, tenzij
uitdrukkelijk anders vermeld. Ten behoeve van de opdrachtgever gemaakte daadwerkelijke
kosten, zoals deurwaarderskosten, griffierechten, gelden voor ingeschakelde
deskundigen etc. worden separaat gedeclareerd en worden geacht niet te zijn
inbegrepen in betaalde voorschotten. Het kantoor behoudt zich het recht voor om
separaat kosten in rekening te brengen voor het kopiëren en verzenden van
omvangrijke dossiers ten behoeve van de opdrachtgever.
4.6 De
opdrachtgever neemt kennis van het feit dat, indien in een namens hem gevoerde
civiele procedure in zijn nadeel wordt beslist, hij verplicht is de
proceskosten, waartoe hij is veroordeeld, aan de wederpartij te voldoen.
4.7
Declaraties dienen te worden voldaan binnen veertien dagen na verzending zonder
aftrek van enige korting of compensatie. Bij overschrijding van deze termijn
van veertien dagen is de opdrachtgever in verzuim. De kosten ter verkrijging
van voldoening van de declaratie buiten rechte zijn voor rekening van de
opdrachtgever.
4.8 In geval
van liquidatie, insolventie, faillissement, faillissementsaanvraag of surseance
van betaling van de opdrachtgever zijn alle verplichtingen onmiddellijk
opeisbaar.
4.9 Het
kantoor is gerechtigd de nakoming van haar verplichtingen op te schorten totdat
de opdrachtgever aan al haar opeisbare verplichtingen heeft voldaan.
4.10 Het
kantoor is gerechtigd alle vorderingen op de opdrachtgever te verrekenen met
iedere schuld die het kantoor aan de opdrachtgever mocht hebben.
4.11 Betaling
van facturen aan het kantoor geschiedt uitsluitend giraal.
- Kosteloze en
gesubsidieerde rechtsbijstand
5.1 Voor zover
de opdrachtgever recht heeft op (vrijwel) kosteloze rechtsbijstand op grond van
het feit dat hij/zij kan procederen op basis van een “ambtshalve toevoeging”,
geldt dat het kantoor zich het recht voorbehoudt om de opdracht in overleg met
de opdrachtgever desalniettemin slechts op betalende basis te aanvaarden.
Wanneer overeengekomen is geen gebruik te maken van rechtsbijstand op basis van
de ambtshalve toevoeging, zijn de financiële voorwaarden zoals deze zijn
vermeld in hoofdstuk 4 van deze Algemene Voorwaarden van toepassing.
5.2 Voor zover
de opdrachtgever die niet in de situatie verkeert zoals bedoeld in art. 5.1
desalniettemin recht heeft op gesubsidieerde rechtsbijstand, bijvoorbeeld omdat
het inkomen en/of vermogen van de opdrachtgever ligt onder de inkomens- en
vermogensnormen die door de Minister van Veiligheid en Justitie in het kader
van de Wet op de Rechtsbijstand zijn vastgesteld, geldt art. 5.1 onverkort.
5.3 Wanneer in
de situatie van art. 5.1 en/of 5.2 door de Raad voor Rechtsbijstand een “eigen
bijdrage” wordt opgelegd aan de opdrachtgever, wordt deze eigen bijdrage –
tenzij anders overeengekomen – door het kantoor aan hem/haar bij wijze van
voorschot in rekening gebracht. Voor wat betreft die declaratie zijn de
financiële voorwaarden zoals deze zijn vermeld in hoofdstuk 4 van deze Algemene
Voorwaarden van toepassing.
5.4 In
voorkomende gevallen worden bijkomende noodzakelijke kosten die niet onder het
bereik van de (ambtshalve) toevoeging vallen gedeclareerd conform hoofdstuk 4
van deze Algemene Voorwaarden.
5.5 De
opdrachtgever is zich ervan bewust dat op grond van de Maatregel Kostenverhaal
Draagkrachtig Veroordeelden (De Maatregel) de Raad voor Rechtsbijstand (De
Raad) in het geval van onherroepelijke veroordeling van de opdrachtgever de
door De Raad op basis van de ambtshalve toevoeging (zoals bedoeld onder 5.1)
aan de (advocaat van) het kantoor betaalde vergoeding kan verhalen op de
opdrachtgever indien de opdrachtgever in het tweede kalenderjaar voorafgaand
aan de verstrekking van de ambtshalve last tot toevoeging op grond van de
inkomens- en vermogensnormen (zoals bedoeld onder 5.2) geen recht zou hebben op
gefinancierde rechtsbijstand. Meer informatie omtrent de Maatregel en de
voorwaarden waaronder verhaal kan plaatsvinden is te vinden op www.rechtsbijstand.nl,
rvr.org en www.rijksoverheid.nl. De opdrachtgever is zich ervan bewust dat het
kantoor geen enkele rol speelt bij de beslissing tot terugvordering, noch in de
procedure tot terugvordering en dat het kantoor op die beslissing en procedure
geen enkele invloed kan uitoefenen. Middels de totstandkoming van de opdracht
machtigt de opdrachtgever het kantoor tevens om, indien de behandelend advocaat
van het kantoor dat noodzakelijk acht omdat de bewerkelijkheid van de zaak dat
naar zijn oordeel vereist, zogenoemde “extra uren” aan te vragen bij De Raad.
De opdrachtgever realiseert zich dat De Raad ook de uitbetaalde “extra uren” op
de opdrachtgever kan verhalen onder de voorwaarden zoals in De Maatregel
genoemd.
5.6
Opdrachtgevers die alleenstaand zijn en een fiscaal jaarinkomen hebben met een
maximum tot € 31.100,- bruto per jaar kunnen in aanmerking komen voor
gefinancierde rechtsbijstand, zulks ter beoordeling van de Raad voor de
Rechtsbijstand.
5.7
Opdrachtgevers, die gehuwd zijn dan wel samenwonen, dan wel een éénoudergezin
hebben en een fiscaal jaarinkomen hebben met een variabel maximum tussen de € 22.100,-
en € 44.000,-, kunnen in aanmerking komen voor gefinancierde rechtsbijstand,
zulks ter beoordeling van de Raad voor de Rechtsbijstand.
5.8 De in de
leden 6 en 7 van dit artikel genoemde bedragen worden (half)jaarlijks gewijzigd
door de Raad voor de Rechtsbijstand. De door de Raad gepubliceerde bedragen
zijn geldend, indien en voor zover de in deze Algemene Voorwaarden vermelde
bedragen niet (tijdig) zijn aangepast.
5.9 De in de
leden 6 en 7 genoemde bedragen zijn bepaald door de Raad voor de
Rechtsbijstand, en gelden met ingang van 1 januari 2024.
5.10 De
opdrachtgever die bij het tot stand komen van de overeenkomst tot
dienstverlening niet in aanmerking kwam voor gefinancierde rechtsbijstand, maar
wiens financiële situatie tijdens de uitvoering van de overeenkomst tot
dienstverlening zodanig is gewijzigd, dat hij in beginsel wel voor
gefinancierde rechtsbijstand in aanmerking komt, is verplicht binnen 1 (één)
maand nadat deze wijziging is ingetreden het kantoor van deze wijziging in zijn
financiële situatie schriftelijk op de hoogte te brengen.
5.11 Het
kantoor is niet aansprakelijk voor eventuele door de opdrachtgever geleden of
te lijden schade, indien deze voortvloeit uit het feit, dat de opdrachtgever
die de in het vorige lid vermelde informatieverplichting jegens het kantoor
niet, niet geheel dan wel niet deugdelijk nakomt jegens het kantoor.
5.12 Als de
aanvraag voor gefinancierde rechtsbijstand wordt afgewezen, of als de eigen
bijdrage is gebaseerd op een hoger inkomen dan het inkomen van de opdrachtgever
op het moment van aanvraag, kan de opdrachtgever binnen zes weken na de
beslissing van de Raad voor Rechtsbijstand bezwaar en/of een verzoek tot
peiljaarverlegging indienen bij de Raad voor Rechtsbijstand. Het kantoor
verzorgt dit niet, tenzij in een individueel geval anders overeengekomen.
Eventuele financiële schade die de opdrachtgever lijdt door het niet (tijdig)
indienen van bezwaar en/of een verzoek tot peiljaarverlegging komt volledig
voor risico van de opdrachtgever.
- Registratie, geheimhouding
en ICT
6.1 Het
kantoor is verplicht tot geheimhouding van al hetgeen haar bij de behandeling
van een zaak ter kennis komt omtrent de opdrachtgever, diens werkzaamheden en
persoonlijke belangen, de aard en de omvang van diens belangen bij de zaak en
overigens van al hetgeen valt onder de voor advocaten geldende
geheimhoudingsverplichting.
6.2 Het kantoor neemt bij de uitvoering van de opdracht gepaste maatregelen ter
bewaring van de vertrouwelijkheid en geheimhouding.
6.3 Voor zover
dat in het belang van de verdediging van de opdrachtgever/de uitvoering van de
overeengekomen opdracht door het kantoor noodzakelijk wordt geacht, kan in
overleg met de opdrachtgever informatie aan derden (w.o. Openbaar Ministerie,
Rechterlijke Instanties, Deskundigen, Media etc.) worden verstrekt,
onverminderd de verplichtingen die voor het kantoor voortvloeien uit de
Advocatenwet.
6.4 Op grond
van geldende wet- en regelgeving, waaronder de Wet ter voorkoming van witwassen
en financieren van terrorisme (Wwft) is het kantoor verplicht de identiteit van
de opdrachtgever en uiteindelijk belanghebbende(n) van de opdrachtgever vast te
stellen. Onder omstandigheden is het kantoor gehouden ongebruikelijke
transacties in de zin van de Wwft te melden aan de autoriteiten. De Wwft
verbiedt het kantoor aan de opdrachtgever of anderen mede te delen dat het
kantoor een dergelijke melding aan de autoriteiten heeft gedaan.
6.5 Door de
totstandkoming van de opdracht verleent de opdrachtgever toestemming aan het
kantoor om bij de communicatie over de zaak met de opdrachtgever of met derden
gebruik te maken van alle op dat moment gebruikelijke communicatiemiddelen, in
het bijzonder ook internet- en emailtoepassingen. Het gebruik daarvan is
volledig voor risico van opdrachtgever, behalve in geval van opzet of grove
schuld.
- Bewaartermijnen
7.1 De
bewaartermijn van dossiers (relevante correspondentie, overeenkomsten en
processtukken, niet zijnde schaduwstukken in strafzaken) is vijf jaren, te
rekenen vanaf de datum van het afsluitend bericht aan de opdrachtgever of
onherroepelijk worden van een in rechte gewezen uitspraak waarop de
werkzaamheden betrekking hadden. Na ommekomst van de termijn kunnen de dossiers
door het kantoor vernietigd worden. Van de minimale bewaartermijn kan
uitsluitend bij nadere schriftelijke afspraak worden afgeweken. Bij ontbreken
van zo’n afspraak is het kantoor ontslagen van de bewaarverplichting na vijf
jaren.
7.2 Schaduwstukken in strafzaken worden conform de bestaande regeling na
beëindiging van de zaak (zoals bedoeld in art. 7.1) geretourneerd aan het
desbetreffende gerecht, dan wel vernietigd.
- Klachtenregeling
8.1 Het kantoor
beschikt over een interne klachtenregeling. De klachtenregeling is te
raadplegen via de website en maakt integraal onderdeel uit van de Algemene
Voorwaarden van het kantoor.
8.2 Wanneer de
behandeling van een eventuele klacht over de totstandkoming en/of de uitvoering
van de overeenkomst van opdracht, de kwaliteit van de dienstverlening en/of de
hoogte van de declaratie, niet tot tevredenheid van de opdrachtgever heeft
geleid, dan kan deze de klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Advocatuur
waarbij het kantoor is aangesloten.
Den Haag, 1 januari 2024.